سه مرحله کلی در فروش وجود دارد که مفاهیم فروش بسیاری در آنها نهفته است. بهبود عملکرد در این سه مرحله میتواند به فروش در بلند مدت منتهی شود.
عملیات پیش از فروش
طبق جدیدترین اصول بازاریابی، یکی از مفاهیم فروش مهم در بازاریابی امروز، فرایندهای پیش از فروش است یعنی زمانی که مشتری هنوز فرایند خرید را انجام نداده و حتی تصمیمی برای خرید ندارد که اصطلاحاً این فرایند را بازاریابی مینامند. بازاریابی یکی از اصلیترین مراحلی است که یک فروشنده باید به آن اهمیت داده و برای آن یک برنامه مدون داشته باشد. فرض کنید قصد دارید محصول جدیدی که به بازار آمده را به فروش برسانید؛ در چنین شرایطی مشتری هیچ شناختی روی محصول شما ندارد و برای بازاریابی باید روی مزایای استفاده از محصول و مضرات عدم استفاده از آن تاکید کنید.
عملیات فروش
یکی دیگر از مفاهیم فروش عملیات فروش است که کارهایی مانندعقد قرارداد، تعیین قیمت محصول، ارائه تخفیف به مشتری در زمان فروش و مباحث مالی را در بر میگیرد. لازمه موفقیت در این مرحله، عملکرد خوب در مرحله قبل است. چنانچه در فرایندهای پیش از فروش به خوبی اعتماد و نظر مشتری را جلب کرده باشید این مرحله به مراتب بهتر خواهد بود. زمانی که مشتری ترغیب به خرید شد و به اصطلاح پای معامله آمد باید با جلب اعتماد خرید را قطعی کنید.
عملیات پس از فروش
آیا کار شما با فروش به مشتری تمام میشود؟ قطعاً خیر! در مفاهیم فروش یکی از مراحل اصلی، عملیات و خدماتی است که پس از فروش به مشتری ارائه میدهید. خدمات پس از فروش تضمین کننده فروش شما در آینده است. اگر محصولی که طی دو مرحله قبل به مشتری فروختهاید کارایی لازم را نداشته یا زود خراب شود، اعتماد مشتری سلب شده و شانس فروشهای آینده را از دست میدهید.
آموزش اصطلاحات و مفاهیم فروش در سایت سانسل